متقاعدسازی از طریق سردرگم کردن
💎 کوین هوگان در کتاب «۵۳ اصل متقاعدسازی» مینویسد: سردرگمی، انسانها را به شدت عذاب میدهد و یک انسان سردرگم حاضر است هر کاری بکند تا از این احساس دردآور نجات پیدا کند.
🔹در حقیقت، انسانها وقتی دچار سردرگمی میشوند، منطق و استدلال را کنار میگذارند و درست مثل کسی که در حال غرق شدن است، به هر خار و خاشاکی چنگ میزنند تا نجات یابند.
🔹به همین دلیل، اگر بتوانیم یک فرد را از سردرگمی نجات بدهیم، به شدت میتوانیم روی او تاثیر بگذاریم و نظرمان را به او تحمیل کنیم.
🔹حتی میخواهم یک گام به جلوتر بروم و بگویم: برای متقاعد کردن دیگران، ابتدا آنها را سردرگم کنید و سپس خودتان آنها را از سردرگمی نجات بدهید.
🔹متداولترین روش برای سردرگم کردن افراد، روش «رگبار اطلاعاتی» است که برای اجرای این روش، آن قدر به دادن اطلاعات به طرف مقابلمان ادامه میدهیم تا توانایی تجزیه و تحلیل اطلاعات را از دست بدهد.
🔹این روش وقتی موثرتر است که فرد مقابلمان به این اطلاعات علاقهمند باشد و از دریافت اطلاعات بیشتر استقبال کند.
🔹برای مثال، فروشندهای را در نظر بگیرید که وسط معرفی مزایای محصول مدنظرش به مشتری، بروشور محصول را در اختیار او قرار میدهد. چند لحظه بعد و در حالی که مشتری مشغول ورق زدن بروشور است، چند عکس از مشتریانی که محصول را خریدهاند و از خریدشان راضی هستند، به مشتری نشان میدهد. سپس یک فیلم کوتاه از شیوه کار محصول را برای مشتری پخش میکند.
🔹این شیوه با توجه به محدودیت توان ذهنی انسان، سبب تلاطم فکری و سردرگمی او میشود و فرصت تجزیه و تحلیل منطقی را از او میگیرد و در نتیجه، در مقابل استدلالهای شما تسلیم میشود و تقریبا هر چه که بگویید را میپذیرد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.