شایستگی کلیدیتان چیست؟
🌟 اسوند هولنسن در کتاب خود مینویسد: همه شرکتها برای موفقیت در بازار، به یک سری برتری رقابتی (Competitive edge) نیاز دارند. با این حال، بسیاری از مدیران ارشد به اشتباه تصور میکنند مواردی مثل دسترسی به مواد اولیه ارزانتر، سرمنشأ کسب برتری رقابتی است.
🌟 اما بررسی شرکتهای بزرگ مثل آیبیاِم، اپل، مایکروسافت و غیره نشان میدهد این شرکتها برتری رقابتیشان را نه از منابع در دسترسشان بلکه از شایستگیهای کلیدیشان (Core competencies) به دست آوردهاند.
🌟 برای مثال، توانایی آیبیاِم در طراحی ماشینهای بسیار پیشرفته، یا توانایی اپل در طراحی تکنولوژیهای جدید ارتباطی، یا توانایی مایکروسافت در بکارگیری هوش مصنوعی در نرمافزارهای اداری، نمونههایی از شایستگیهای کلیدی این شرکتها هستند.
🌟 یک شایستگی کلیدی این سه ویژگی را دارد:
۱️⃣ شایستگی کلیدی با چشمانداز و ماموریت اصلی شرکت هماهنگ است
بر این اساس، مثلا دسترسی اپل به کارخانههای ارزان در چین برای تولید موبایل، یک شایستگی کلیدی به حساب نمیآید، چون اصولا چشمانداز اپل، تولید گوشی ارزان نیست. اما در مقابل، توانایی اپل برای افزایش امنیت گوشیهایش، یک شایستگی کلیدی است، چون تولید یک گوشی هک نشدنی، یکی از ماموریتهای اپل است.
۲️⃣ شایستگی کلیدی از سالها تجربه اندوخته شده در شرکت به دست میآید و خریدنی نیست
نکته کلیدی یک شایستگی کلیدی این است که رقبا به سختی میتوانند از آن تقلید کنند. بر همین اساس، شایستگی کلیدی باید از داخل شرکت بجوشد نه این که شرکت دنبال خریدن آن از بیرون باشد. به همین دلیل است که مثلا گوگل مهندسانش را مجبور میکند در طول روز، ساعات مشخصی را روی پروژههای شخصیشان صرف کنند تا از این طریق یادگیری و تجربهشان در طراحی نرمافزار افزایش یابد و به مرور زمان به شایستگی کلیدی شرکت تبدیل شود.
۳️⃣ شایستگی کلیدی قابل تسرّی به کل شرکت است
یک شایستگی کلیدی واقعی قابل استفاده در تمامی محصولات و خدمات شرکت است و به یک برند یا محصول شرکت محدود نیست. برای مثال، توانایی ارائه پیشنهادات شخصی شده به مشتریان بر اساس خریدهای قبلیشان، یکی از شایستگیهای کلیدی آمازون است. آمازون از این شایستگی کلیدی هم در فروشگاه اینترنتی و هم در فروشگاههای فیزیکیاش استفاده میکند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.