فروش به مشتریان بداخلاق
🔸تیم کانِر در کتاب «۹۱ خطای فروشندگان» مینویسد: فروشندگان تازهکار معمولاً اولین نصیحتی که میشنوند این است که «باید قبل از ورود به مذاکرۀ جدی، یخ مشتری را باز کنی و با او ارتباط برقرار کنی در غیر این صورت نمیتوانی اعتمادش را به دست بیاوری و چیزی به او بفروشی»
🔹این حرف در اکثر مذاکرات فروش درست است و ما نباید بدون برقرار کردن ارتباط دوستانه با مشتری، یک راست سر معرفی محصولمان برویم یا دربارۀ موضوع مورد نظرمان حرف بزنیمگ
🔹با این حال، برخی از مشتریان به هیچ وجه اجازه نمیدهند که با آنها ارتباط شخصی برقرار و مثلاً با آنها شوخی کنیم تا فضای مذاکره را تغییر بدهیم. این دسته از مشتریان صرفاً خواهان مذاکرهای جدی هستند و هدفشان از تعامل با ما، دوستی نیست بلکه فقط میخواهند مشکلشان را حل و نیازشان را برآورده کنیم.
🔹پس در برخورد با این مشتریان نباید مرتکب اشتباه شویم و به شوخی کردنمان ادامه بدهیم بلکه باید خیلی سریع روش تعاملمان را تغییر بدهیم و به آنها بگوییم «برای این که به شما بهترین محصول را پیشنهاد کنم، ابتدا اجازه میخواهم از شما چند سوال بپرسم»
🔹این روش، دو مزیت اصلی دارد:
◽️۱. به ما کمک میکند تا فضای جلسه با مشتری را به سمت یک فضای رسمی پیش ببریم و از عصبانی شدن مشتری جلوگیری کنیم.
◽️۲. به ما کمک میکند تا با پرسیدن سوالات مناسب، مشتری را به ارائه اطلاعات تشویق کنیم و به او نشان بدهیم یک فروشندۀ حرفهای هستیم و در نتیجه میتواند به ما اعتماد کند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.