برای خاتمۀ مذاکره استراتژی داشته باشید
💎 تیم کانِر در کتاب «٩١ خطای فروشندگان» مینویسد: فروشندگان حرفهای به خوبی میدانند که به نتیجه رسیدن مذاکرۀ فروش، به هیچ وجه اتفاقی و از روی شانس نیست بلکه باید برای خاتمۀ موفقیتآمیز یک مذاکرۀ فروش، استراتژی دقیقی داشته باشیم.
🔹استراتژی خاتمۀ مذاکرۀ فروش، فرایندی است که از آن در تمام مذاکرات فروشمان برای هدایت مشتری به سمت تصمیمگیری نهایی و خریدن محصولمان استفاده میکنیم.
🔹این فرایند معمولاً به این صورت است که بعد از خاتمۀ معرفی محصول، چند سوال کوتاه از مشتری میپرسیم و با کمک آنها مشتری را به سمت تصمیمگیری هدایت میکنیم.
🔹اگر فروشندۀ تازهکاری هستیم، برای خاتمۀ یک مذاکرۀ فروش میتوانیم از این سه نوع سوال استفاده کنیم:
◽️١. سوالات جایگزین
در این استراتژی، چند گزینه دربارۀ محصولمان پیشروی مشتری قرار میدهیم تا یکی از آنها را انتخاب کند. مثلاً بعد از معرفی یک خودرو به مشتری از او میپرسیم «رنگ سفید آن را میپسندید یا رنگ مشکیاش را؟»
◽️٢. سوالات عملی
در این استراتژی، عملیاتی که مشتری باید انجام بدهد را در قالب سوال از او میپرسیم. برای مثال، فرض کنید بعد از معرفی یک نوع مادۀ اولیۀ صنعتی میخواهیم مشتری را به سمت خرید هدایت کنیم. در این حالت میتوانیم از او بپرسیم «فردا قرارداد را برایتان ارسال کنم یا با خودم بیاورم که نگاهی به آن بیاندازیم؟»
◽️٣. سوال مستقیم
در این استراتژی، خیلی شفاف از مشتری میپرسیم که آیا میخواهد محصول مدنظرمان را بخرد یا نه. برای مثال، فرض کنید یک یخچال جدید را به مشتری معرفی کردهایم و در انتهای معرفیمان از مشتری میپرسیم «میخواهید سفارشتان را ثبت کنم؟»
🔹این سه استراتژی، یک مشکل مشترک دارند و آن این که مشتری را باز هم در موقعیت تصمیمگیری قرار میدهیم.
🔹برای همین، اگر فروشندۀ کهنهکار و حرفهای هستیم بهتر است استراتژی خاتمۀ مذاکرهمان را به این صورت طراحی کنیم که برای مشتری تصمیم بگیریم و فقط از او بخواهیم تصمیممان را تایید کند.
🔹برای مثال، فرض کنید میخواهیم بعد از معرفی خودرو به مشتری، او را به سمت خرید هدایت کنیم. در این حالت به جای آن که از مشتری بپرسیم «رنگ سفید آن را میپسندید یا رنگ مشکیاش را؟» از او میپرسیم «من رنگ مشکی را برایتان سفارش میدهم، موافقید؟»
🔹بعد از پرسیدن این سوال، مشتری این سه انتخاب را دارد:
◽️١. مشتری تصمیمی که برایش گرفتهایم را میپذیرد و با آن موافقت میکند که در این صورت مذاکرۀ فروش را با موفقیت خاتمه دادهایم.
◽️٢. مشتری تصمیمی که برایش گرفتهایم را نمیپسندد و آن را تغییر میدهد. مثلاً میگوید نه من رنگ سفید این خودرو را بیشتر دوست دارم. در این حالت، مذاکرۀ فروش را بر اساس خواستۀ مشتری خاتمه میدهیم.
◽️٣. مشتری با کل تصمیمی که برایش گرفتهایم مخالفت میکند و آن را نمیپذیرد. در این حالت، متوجه میشویم که این مشتری آمادۀ خرید نیست و نباید بیشتر از آن برای او وقت و انرژی بگذاریم بلکه باید اجازه بدهیم زمان بگذرد و بعداً مجدداً سراغش برویم.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.